Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nissan RB Motory

Motor série RB jsou o obsahu 2.0 až 3.0 L. Jsou to řadové-6 válcové motory SOHC a DOHC. Obě verze mají hliníkové hlavy a litinový blok. SOHC verze má 2 ventily na válec, DOHC verze má 4 ventily na válec. Většina modelů má turbo s intercoolerem (výjimky tvoří s jednou vačkou RB20ET a RB30ET).

Některé zdroje naznačují, 'název RB' znamená 'Race Bred', ačkoli toto je sporné. RB Nissan Motor je odvozen od šesti válcových motorů Nissan L20A, který má shodné vrtání a zdvih jako RB20.

  RB vrtání a zdvih;

      • RB20 - 2.0 L (1998 cc, vrtání: 78.0 mm, zdvih: 69.7 mm)
      • RB24 - 2.4 L (2428 cc, vrtání: 86.0 mm, zdvih: 69.7 mm)
      • RB25 - 2.5 L (2498 cc, vrtání: 86.0 mm, zdvih: 71.7 mm)
      • RB26 - 2.6 L (2568 cc, vrtání: 86.0 mm, zdvih: 73.7 mm)
      • RB30 - 3.0 L (2962 cc, vrtání: 86.0 mm, zdvih: 85.0 mm)                       

Ostatní značení viz ►►►

 

 

RB20

Verze 2.0 L RB20 motorů:

  • RB20E - single-cam (96 až 110 kW při 5600 rpm, 167 až 181 N·m při 4400 rpm)
  • RB20ET - single-cam turbocharged (125 kW při 6000 rpm, 206 N·m při 3200 rpm)
  • RB20DE - twin-cam (110 až 114 kW při 6400 rpm, 181 to 186 N·m při 5600 (and later with a NEO-Head 4400 rpm)
  • RB20DET - twin-cam turbocharged (158 kW při 6400 rpm, 265 N·m při 3200 rpm)
  • RB20P - single-cam (94 PS při 5600 rpm a 142 N·m při 2400 rpm)
  • RB20DET-R - twin-cam turbocharged (210 ps při 6400 rpm a 245 N·m při 4800 rpm

První RB20E/ET/DE/DET motory byly montovány do Skyline R31. První s jednou vačkou jsou většinou jen 'Red Top' motory, protože mají červené  kryty. První Twin Cam motory měli NICS (Nissan Induction Control System) vstřikovací systém, zatímco další s dvěma vačkami  používali ECCS. RB20E byl také namontován do některých Holden Commodores (VL Commodore) prodávané na Novém Zélandu, a také do A31 Cefiro. Z31 200ZR byl vybavený mezichladičem RB20DET typu NICS.


Laurel, Skyline R32 a Cefiro použivalí druhé (1988-1993), série RB20E/DE/DET.Tyto motory jsou později známé jako 'Silver Top' motory. RB20DET-R byl používán v Nissan Skyline 2000GTS-R (HR31). Je omezen na 800 kusů. RB20P je motor s pohonem na LPG (zkapalněný ropný plyn), je to verze RB20, ale s 12 ventily (OHC).

 

 

RB24S

Jedná se o poměrně vzácný motor, protože ten nebyl vyroben pro japonský domácí trh. Těmi byly vybaveny některé vozy s levostranný řízením Nissan Cefiros. Mechanicky se skládá z hlavy motoru RB30E, RB25DE/DET bloku a RB20DE/DET kliky s písty o výšce 34 mm. Tento motor je karburátorový namísto se systémem vstřikování Nissan ECCS. Výkon 141 PS při 5000 ot. /min 197 N m točivého momentu při 3000 ot. / min.

 RB24S , SOHC, Cefiro A31 (Japonsko), a Laurel Altima A31 (Latinská Amerika)

 

 RB25

Verze 2.5 L RB25 motorů:

  • RB25DE - Bez Turba twin-cam 140 kW a 147 kW (with VCT) při 6000 rpm, 255 N·m při 4000 rpm
  • RB25DET - twin-cam turbo (T28 Turbo) (245 až 250 hp a 319 N·m)
  • NEO RB25DET - twin-cam turbo (206 kW  při 6400 rpm, 362 N·m při 3200 rpm

RB25DE a DET motory vyráběné od srpna 1993 měli NVCS (Nissan Variable Cam System). To dalo RB25DE více výkonu a točivého momentu v nižších otáčkách, než předchozí model. V květnu 1998 byl vybaven NEO hlavou, což umožnilo motoru jej označit motorem  nízkých emisí (LEV). Bez-VCT a bez-turba byly montovány do R32 Skyline, VCT turbo a bez-turba bylo v R33 Skylines WC34 Stagea. R34 Skylines také používal tyto motory, ale ty jsou vybaveny hlavou NEO.

 

 

RB26DETT

RB26DETT 2.6l řadový-6válcový motor, pro použití především v 1989-2002 Nissan Skyline GT-R. RB26DETT blok motoru je vyroben z litiny a hlava válců je vyrobena z hliníku. Hlava válců obsahuje 24 ventilů (4 ventily na válec), a má dvě vačkové hřídele. RB26DETT se liší od ostatních RB-série motorů v tom, že má šest samostatných škrticích klapek namísto jedné. Motor také používá paralelní twin turbo systém. Turbo systém je uspořádán tak, že přední turbo pohání přední 3 válce, a zadní turbo pohání zadní 3 válce. Turba jsou stejné velikosti, a jsou nastaveny wastegates omezení zvýšení tlaku na 10 psi, i když Skyline GT-R má vestavěný omezovač na 14 psi.

První 2,6 L RB26DETT s twin-turbo má výkon asi 206 kW při 6800 ot. / min a 353 N • m) při 4400 ot. / min. Poslední série RB26DETT má výkon 206 kW při 6800 ot. / min a 392 N • m při 4400 ot. / min. Je známa  jeho pevnost a extrémní výkonový potenciál. Není neobvyklé, že 600 koní je dosaženo bez úpravy vnitřní vestavby motoru. S pravidelnou údržbou, mnoho z těchto motorů ujelo kolem 100.000 míle ochranné známky s několika míří k 200.000míle. S extrémními změnami je motor RB26  schopen výkonu nad 1 megawatt.

Obrazek

Původně R32 GT-R bylo plánováno s motorem 2.4L RB24DETT pro soutěže ve třídě 4000 ccm. Ale s přidaným AWD systémem, by auto bylo těžké a méně konkurenceschopné. Nismo učinil rozhodnutí: motor 2.6l twin turbo, a soutěže ve třídě 4500 ccm, což má za následek RB26DETT jak ho známe dnes.

 

RB26DETT použit ve vozech:

 

 
 

RB26DETT N1

 RB26DETT N1 je modifikovaná verze motoru RB26DETT, vyvinutý Nismo (Nissan Motorsports) pro skupinu A a skupinu N motorsportu. Nismo upravil klikový hřídel (RB26DETT  vibrace mezi 7000 a 8000 ot. / min). Motor také získal lepší vodní kanály v bloku motoru. Upraveny pístní kroužky, vačkové hřídele a vylepšené turbo.

Přestože všechny verze RB26DETT N1 motoru používají turbo Garrett T25 a to: přes 3 generace motoru RB26DETT N1 (R32, R33 a R34). R32 a R33 mají turbo T25 s kluznými  ložisky. R34 RB26DETT N1 motor používá turbo Garrett GT25 (které používají Ball Bearing). Největší rozdíl mezi turby použitými v N1 motoru a standardním RB26DETT je, že turbína kola v turbu jsou vyrobena z oceli a ne keramické. Keramické kola jsou shledány jako velmi nespolehlivé, používá-li se jich(např. na podporu vyššího tlaku). Díky pokroku ve výrobních technologiích, jako jsou těsnicí materiál a procesy, je N1 motor teoreticky schopen produkovat více než 1900 koní (1400 kW)

Nismo RB26DETT N1 má vrtání 86 mm, které mohou být zvětšeny na 87 mm nebo 88 mm. N1 blok je ozznačen identifikační známkou 24U, zatímco standardní blok RB26DETT je označen 05U. RB26DETT N1 blok je kompatibilní se všemi komponenty GT-R motoru.

 

RB26DETT Z2

Jedná se o motor používaný v Nissan Skyline GT-R Z-Tune. Používá silnější RB26 N-1 blok, upravený s dílny Nismo na 2,8 L (87,0 x 77,7 mm). Konečným výsledkem je RB28Z2, který má výkon 510 koní (368 kW) a 540 N m točivého momentu.

 

 

RB30

Verze 3.0 L RB30 motorů:

  • RB30S - carburetted single-cam
  • RB30E - fuel-injected single-cam (114 kW při 5200 rpm, 247 N·m při 3600 rpm)
  • RB30E R31 Skyline - fuel-injected single-cam (117 kW při 5200 rpm, 252 N·m při 3600 rpm)
  • RB30ET VL Commodore - fuel-injected single-cam turbo (150 kW při 5600 rpm, 296 N·m při 3200 rpm)

 

Tento motor byl vyroben pro Holden 202 (3,3 L), motor v Holden Commodore již nemohl splňovat požadavky na emise a všechny nové automobily nezbytné pro provoz na bezolovnatý benzin do roku 1986 požadovali rychlou výměnu. Nissan Motor Co prodal RB30E  Holdenu VL Commodore. RB30E ve VL trpěl trhlinami hlavy válců kvůli nižší montáži chladiče v motorovém prostoru, který způsoboval vzduchové bubliny v hlavě válců. Motor se ukázal jako velmi spolehlivý na rozdíl od tohoto problému. RB30S byl i v některých R31 Skylines na Středním východě a v některých Nissan Patrols. RB30E byl i v R31 Skylines a VL Commodores v Austrálii, stejně jako v jihoafrických R31 Skyline (s 126 kW při 5000 ot. / min a 260 Nm při 3500 ot / min)

 Přeplňovaný RB30ET (s výkonem 150 kW), byl pouze u VL Commodore (k dispozici u všech modelů) a skládal se z nižších kompresí RB30E, výkonnějšíhoolejového čerpadla, turba Garrett T3, 250 ccm vstřikovačů a jiného sacího potrubí. Motor sám je dodnes oblíbený (i když ve značně pozměněné podobě) na australských okruzích Drag Racing. Nissan speciální vozidla divize Austrálie měl dva omezené modely R31 Skylines, GTS1 a GTS2. Tyto RB30E mírně silnější motory, mají jiné vačky a upravené výfuky.

  • GTS1 RB30E - injected single-cam (130 kW při 5500 rpm, 255 Nm při 3500 rpm) - speciální profil vačky,speciální výfuk
  • GTS2 RB30E - injected single-cam (140 kW při 5600 rpm, 270 N·m při 4400 rpm) - special cam profile, special exhaust, piggy back computer, valve porting

  

RB30DE 

Tyto vzácné motory byly použity v Tommy Kaira M30 na Skyline R31 GTS-R. Modifikovaná RB20DE hlava byla přišroubovaná na RB30E blok. Výkon 177 kW při 7000 ot. / min a 294 N m při 4800 ot. / min.

RB30DET

Nissan nevyráběl tento motor, ale odkazuje se na přeplňovaný motor RB30E blok s dvojitou konverzí-cam hlavou. Je kombinací motorů (jen RB25/30 nebo RB26/30) RB30E, RB25DE, RB25DET nebo RB26DETT hlavou válců a turbo (RB20DE a DET. RB25DE hlava válců z A31 Cefiro C33 Laurel nebo Skyline R32 (aka: Bez VCT). RB25DET (od R33 Skyline nebo C34 Laurel nebo Stagea), hlava je také používaná. Variabilní časování vačky může být odpojeno.RB30DET produkuje více točivého momentu v nižších otáčkách díky delšímu zdvihu. Nicméně je znám dosahu otáčky motoru až 11000 ot / min s mnoha vyváženími a použitím hlavy RB26.

 

RB-X GT2

RB-X GT2 (také zvaný REINIK) je motor speciálně vyrobený pro Nismo 400R. Rozdíl mezi tímto motorem a RB26DETT je: (87.0 × 77.7 mm), což vede k zvýšení obsahu na 2771 cc. Motor má výkon 400 PS při 6800 ot. / min a 469 N m při 4400 ot. / min. Tento motor byl vyroben se zesíleným blokem motoru a hlavou válců, má kovové těsnění hlavy, písty s chladícímí kanály, kovanou klikovou hřídel, kované ojnice, N1 turbo, vysoké průtokové čističe vzduchu, nerezové potrubí, a sportovní katalyzátor, z nichž většina nebyla nabízena k RB26DETT.

 

 

Náhledy fotografií ze složky Motory RB